
Krátkodobý projekt na školní rok 2020/2021
Děti se dnes rodí na svět, který je jiný, než býval. Lidé se v něm nemusejí hýbat, a přesto neumírají hlady. Naopak, přijímají více energie, než vydají a náš pravěký metabolismus s tím neumí naložit lépe, než že přebytečnou energii uloží do tukových zásob. Ty byly dobré v dobách, kdy přicházely tuhé zimy, období hladu, zranění. Dnes namísto nich přichází obezita.
Přejeme si, aby se jí naše děti vyhnuly, a věříme, že společnou aktivitou zlepšíme i kvalitu našeho vlastního života. Postupně dětem předáváme zodpovědnost za vlastní život společně se znalostí toho, jak sním dobře nakládat. Věříme, že společnou aktivitou zlepšíme i kvalitu našeho vlastního života.
Cílem zdravé abecedy je vybavit děti kompetencemi, neboli připraveností k samostatnému řízení vlastní životosprávy:
Chci – děti mají vnitřní motivaci pro zdravé rozhodování
Umím – děti mají potřebné znalosti a dovednosti
Mohu – děti žijí v prostředí, které jim umožňuje realizovat zdravou volbu
4 domény zdravého životního stylu:
· POHYB
· VÝŽIVA
· VNITŘNÍ POHODA
· ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ
A+B+C= zdravé návyky dětí
A. Děti si osvojí zdravé návyky, když
· Tématu zdraví věnují pozornost
· Ví, podle čeho se mají rozhodovat
· Dostávají podporu a zpětnou vazbu od rodičů, učitelky a ostatních dětí
B. Proto je důležité, aby učitelé v MŠ
· Zařadili do ročního plánu témata, která obsahují tématiku zdraví
· Využívali pyramidy zdravého životního stylu
· Vytvářelo situace, ve kterých se mohou děti samostatně rozhodovat podle zásad zdravého životního stylu a také dávat a přijímat zpětnou vazbu na tato rozhodnutí
C. A aby rodiče dětí
· Věděli, co se ve školce děje a jak mohou sami učitelku a děti podpořit
· S dětmi plánovali, prováděli a vzpomínali na rodinné události pomocí pyramid a zásad zdravého životního stylu
· Postupně předávali odpovědnost za rozhodování a dodržování návyků samotným dětem